Despre colesterol şi ouăle de prepeliţă

mancare grasaÎncercăm în cele ce urmează să oferim o explicaţie cât mai simplificată dar în acelaşi timp suficient de detaliată legat de subiectul colesterolului, spălând un pic din abundenţa de informaţii greşite propagate la tot pasul, mai ales pe internet. În primul rând foarte multă lume nu ştie că aceasta moleculă de grăsime denumită generic colesterol este absolut necesară organismului, fiind vitală vieții. Cel puţin vieţii animale.

Colesterolul nu este a priori ceva “rău”, din contră, este ceea ce menține integritatea celulei şi mai ales i-a dat acesteia posibilitatea să renunţe la peretele celular rigid şi fix (cum au copacii de exemplu, care trăiesc fericiţi cu 0 % colesterol) înlocuind-o cu o membrană elastică. Orice animal de pe Pământ are nevoie de această moleculă de grăsime pentru a-şi întreţine celulele. Deci fără colesterol nu ar exista viaţă animală aşa cum o ştim.

Tot colesterolul este necesar etapelor premergătoare asimilării mai multor vitamine, producerea unor acizi din bilă necesari digestiei şi are rol parţial la sintetizarea celor mai importanţi hormoni (progesteronul, estrogenul, testosteronul, cortizonul, etc). Organismul produce colesterol şi în mod natural, dar are nevoie să îl preia mai ales din alimentație. Există nişte recomandări (azi depăşite) de a se consuma până la 350 mg de colesterol pe zi (1 ou prepeliţă mediu = 76mg colesterol cf. U.S.D.A.), dar studii au arătat că unii oameni clinic sănătoşi produc natural chiar până la 1000 de mg pe zi.

Aici lucrurile sunt mai nuanţate. Colesterolul este absolut vital si necesar, dar când devine în “exces” e discutat încă, în zilele noastre chiar foarte aprig. Multe studii din ultimii ani care au ajuns la concluzia că nu este deloc clară cauzalitatea între cantitatea de colesterol ingerat din alimentaţie şi cel regăsit efectiv în organism, precum nici între bolile cardiovasculare şi vreun nivel anume mai mare decât x al colesterolului, au determinat FDA-ul american să lucreze la revizuirea completă a recomandărilor în ceea ce priveşte aceste grăsimi. Iar de curând nivelul in mg al colesterolului a fost scos de pe site-ul Dept. de Stat al Agriculturii din SUA pentru a nu mai “speria” populaţia. Pe acel site găsiţi listate “ingredientele” (calorii, minerale, vitamine, etc) tuturor alimentelor posibile.  Şi dacă nici ei, cu marea lor problemă cu obezitatea, nu sunt atenţi la ce recomandări fac..

Este evident azi că lucrurile sunt mai complexe decât se credea iniţial, căci s-a descoperit că muncitori în construcţii sau prin cariere cu o alimentaţie absolut “criminală” conform standardelor uzuale (= junk food, mâncăruri grase, slănină, mezeluri, carne, unt pe păine, tot ce pică la grămadă) erau sănătoşi tun si cu colesterol în limite normale, iar domnişoare executiv care aveau grijă maxim cu ce mănăncă (= 2 frunze, şi acelea bio) aveau niveluri roşu la colesterol.  Iarăşi, comunităţi întregi care datorită poziţionării geografice restrictive se bazează pe o alimentaţie bogată în grăsimi în cantităţi care depăşesc de zeci sau sute de ori recomandările (e.g. inuiţi din zona arctică, sau triburi mongoloide cu dietă bazată aproape exclusiv pe un lapte extrem de gras şi derivatele lui) trăiesc până la adânci bătrâneţi fără a dezvolta boli cardiovasculare. Printre altele stilul de viaţă, exerciţiile fizice versus sedentarismul, precum şi stresul general la care e supus organismul par să joace un rol mult mai important decât dacă azi am depăsit sau nu cele câteva grame de grăsimi saturate admise în nişte recomandări cel puţin inexacte de acum 40 de ani. Poate în timp mai multe studii vor clarifica aceste aspecte.

Dincolo de asta, mai există o mare confuzie că există colesterol rău şi bun, mai precis “colesterol HDL bun” şi “colesterol LDL rău”.  HDL şi LDL sunt doar proteinele care transportă colesterolul prin organism, sunt “cărăuşii” şi atât, dar molecula de colesterol, care nu este decât o grăsime,  este una şi aceeaşi! În schimb cele 2 tipuri de proteină într-adevăr diferă fundamental, fiindcă HDL este “sanitarul” care se lipeşte de moleculele de grăsime (incluzând aici colesterolul, trigliceridele, etc) şi le duce la “curăţat”, pe când LDL-ul este cel care le re-transportă prin sange permanent iar dacă acestea sunt în exces (prea puţin HDL să le cureţe) în timp le depune pe pereţii arterelor.

Recomandările legate de nivelul colesterolului (ataşat la) LDL nu se schimbă. Având niveluri ridicate în sânge de grăsimi (printre care şi colesterolul) lipite la proteine de tip LDL care se tot plimbă prin artere , înseamnă în mod evident că acea grasime se va depune intr-un final, fiindcă nu este eliminată din organism rezultând problemele aferente. Aici nu sunt dubii. Care e nivelul in mg de la care devine problematic încă se discută. În aceste condiţii alimentele la care predomină proteina de tip HDL, unul dintre ele fiind oul de prepeliţă, sunt cu atât mai importante în dieta zilnică.

O să vedeţi pe piaţă caserole de ouă de prepeliţă – inclusiv de la producători foarte mari, care vând în hipermarketuri, nu doar pe la mici producători fără pretenţii – care au etichete stridente cu “0 % colesterol” sau “Fără colesterol!!!!“.  Bănuim că e clar acum ce aberaţii monumentale pot să afirme pe acele etichete,  fiindcă din contră, gram per gram oul de prepeliţă are mai multe grăsimi decât cel de găină. Cu toate acestea clienţilor după o cură de câteva săptămâni le scade nivelul colesterolui si explicaţia e că prodomină proteina HDL, deci practic se “curăţă” excesul! Şi la fel de lesne de bănuit cam cât de profesionişti sunt respectivii… au auzit ei ceva în zbor cum că ar fi bune ouăle de prepeliţă, dar chiar nu au absolut deloc habar despre ce vorbesc şi în plus propagă [este tot aceste idei greşite atât asupra colesterolui în sine (care chipurile trebuie să fie 0, deşi e necesar supravieţuirii precum am spus) cât şi asupra a ce conţine sau nu oul de prepeliţă.

Am avut mai multe telefoane care au început ceva de genul “domnu`, cât colesterol conţin ouăle de la dvs, că am citit la producătorul X că ale lui sunt 0 % colesterol şi astea sunt cele mai bune pentru sănătate“.. Să încerci să îi explici la telefon ce şi cum e destul de complicat – şi de multe ori inutil -, aşa că mai bine îl laşi cu convingerea lui şi să cumpere de la producatorul X fantasticele ouă cu 0 % colesterol 🙂

FacebooktwitterFacebooktwitter

Comentariile nu sunt permise.